۳ آذر ۱۳۹۲، ۱۵:۵۳

رضا سعیدی:

یک میلیون مبتلا به دیابت در خراسان رضوی غربال شده‌اند

یک میلیون مبتلا به دیابت در خراسان رضوی غربال شده‌اند

مشهد - خبرگزاری مهر: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه یک میلیون نفر مبتلا به دیابت در خراسان رضوی غربال شد‌اند، گفت: سه میلیون بیمار شناسایی شده مبتلا به دیابت در کشور وجود دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، رضا سعیدی ظهر امروز در نشست هفته ملی دیابت عنوان کرد: تغییر سبک زندگی باعث رواج بیماری‌های غیرواگیردار و از جمله دیابت در بین مردم شده است.

وی با شاره به تغییر الگوی بیماری در دنیا ابراز کرد: بیشترین میزان شیوع بیماری در جوامع گذشته بیماری‌های عفونی بودند که امروزه با به پیشرفت علم و انجام واکسیناسیون های گوناگون این بیماری‌ها کمتر دیده می شود.

سعیدی بی‌تحرکی، استرس، مصرف غذاهای چرب و فست فود را عامل اصلی بروز دیابت دانسته و افزود: این بیماری علائم خاصی ندارد و 50 درصد از افراد مبتلا از بیماری خود اطلاعی ندارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد عنوان کرد: حدود سه میلیون بیمار شناسایی شده مبتلا به دیابت در کشور وجود دارند.

وی با اشاره به آمار جهانی دیابت ابراز کرد: در سال 2011 حدود 366 میلیون بیمار مبتلا به این بیماری در جهان وجود داشت که بر اساس پیش بینی ها این آمار در سال 2030 به 522 میلیون نفر می رسد که این بیماران هزینه ای بالغ بر 465 میلیارد دلار در دتیا دارد.

سعیدی عنوان کرد: در حال حاضر در خراسان‌ رضوی حدود یک میلیون نفر مبتلا به دیابت غربال شده‌اند.

وی با اشاره به وجود 17 هزار و 500 نفر از این بیماران در روستاها افزود: در شهرها هم 45 هزار نفر دیابتی بوده‌اند که به طور کلی می توان گفت هفت درصد جمعیت شهری و چهار درصد جمعیت روستایی که دیابت مبتلا هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: هجوم بیماری‌های غیرواگیر مانند سرطان در جوامع بشری روند رو به افزایشی دارد و همیشه پیشگیری بهتر از درمان است و برای حل این معضل از همین امروز باید اقدام کرد.

سعیدی تصریح کرد: غربالگری در افراد در مرض خطر بیماری انجام می شود و افراد تحت آزمایش قرار گرفته و افراد مبتلا به مراکز درمانی ارجاع می‌شوند.

وی جلوگیری از بروز عوارض بیماری را در افراد مبتلا و به کمک پزشکان متخصص نوع دیگری از پیشگیری دانسته و افزود: مبتلایانی که در اثر بیماری رو به سوی قطع عضو رفته و احتمال مرگ دارند نیز به نوع دیگری مورد مراقبت و پیشگیری قرار می‌گیرند.

کد خبر 2181777

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha